Hikmet Okulu Güz Dönemi
Hikmet Okulu 'düşünmek yola çıkmaktır' diyerek yola düşüyor. İnsanı yeniden kendi içine düşürterek ve ona dik duran, ufka bakan yaratılışına has hususiyetini yeniden kazandıracak 'kebed'i ciddiye alarak... Bu yürüyüşün yönünü düşünmek belirliyor; düşünmek yani yolda olmak...
Hikmet okulu bir yola çıkıyor. Kendini neyin beklediğini bilmediği için öncelikle sahih niyetle... Yol’da olanın istîkâmeti, niyetine göre verilir diye... İlkeler zemininde, tarihî tecrübenin imkânlarından yararlanarak, yanlış yapmaktan ürkmeden ama en önemlisi bilgiyle.. Hikmet Okulu 'nereden', 'nerede' ve 'nereye' sorularıyla muhatap olan insanın, yer ve yol kaygısını içeren arayışına eşlik ediyor. Geçmişiyle yüzleşmeyi ve daha önemlisi geleceği hakkında bir karar vermeyi gaye ediniyor. Kendini, kendine soru kılan insanın bir anlam, hatta hayatın anlamı arayışına dönüşüyor. Yolu yurt tutarak, yorarak, yorularak...
2014-2015 Güz dönemi programımız bitmiştir.
Abdullah Yıldırım
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden mezun oldu. (2004). Aynı üniversitenin Arap Dili ve Belagati bölümünde yüksek lisans yaptı (2007). Sekkâkî’nin belagat teorisini incelediği doktora tezini ise sürdürüyor. Hâlen İstanbul Medeniyet Üniversitesi Arap Dili ve Edebiyatı bölümünde Araştırma Görevlisi olarak çalışmaktadır.
İslâm Dilbilim ve Felsefesine Giriş
Bu dersin temel amacı, İslâm geleneğinde teşekkül eden dilbilim ve felsefesi çalışmalarını tarihsel ve sistematik açılardan ana hatlarıyla tanıtmaktır. Bu bağlamda tarihsel olarak dili konu edinen disiplinlerin hangi kaygılar sonucu ortaya çıktığı, nasıl teşekkül ettiği, hangi ekollere ayrıştığı, hangi merkezlerde yoğunlaştığı, tarihsel süreç içerisinde nasıl evrildiği vb. sorulara cevap aranacaktır. Sistematik açıdan ise edeb şeklinde adlandırılan bu ilimlerin konu ve amaç bakımından nasıl tasnif edileceği ve aralarındaki ilişkiler üzerinde durulacaktır.
Okuma Listesi
Hüseyin Küçükkalay, Kur'an Dili Arapça, Konya: Manevi Değerleri Koruma ve İlim Yayma Cemiyeti, 1969.
Şevki Dayf, el-Medarisü'n-nahviyye, Kahire: Dârü'l-Maârif, 1976
Şevki Dayf, el-Belaga: Tatavvur ve Tarih, Kahire: Dârü'l-Maârif, 1983.
Selami Bakırcı, Kenan Demirayak, Arap Dili Grameri Tarihi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Yayını, 2001.
M. A. Yekta Saraç, Klasik Edebiyat Bilgisi: Belagat, İstanbul: Gökkubbe Yayınları, 2013.
Abuzer Dişkaya
İstanbul üniversitesi hukuk fakültesinden mezun oldu (2003). İran, Şeyh Mufit Üniversitesi İslâm felsefesi ve kelamı anabilim dalında yüksek lisans yaptı (2009). Halihazırda İstanbul Medeniyet Üniversitesi Felsefe Bölümü’nde 2013 yılında başladığı doktora programına devam etmektedir. İslâm Medeniyeti Mucizesi: Karname-i İslâm (2009, Ağaç), Resmi Dini Söylemin Eleştirisi (2010, Mana), İman ve Özgürlük (2011, Mana) ve Hermonotik, Kur’an ve Sünnet (2012, Mana) isimli çeviri kitapları bulunmaktadır.
Yunan Felsefesi
Bu derste kronolojik bakış açısı esas alınarak Thales’ten Aristoteles ve sonrası döneme kadar olan Yunan felsefesi temel kavram ve meseleleri öne çıkarılarak işlenecektir. Böylece günümüze kadar devam eden felsefe geleneğinin nasıl meydana geldiği ve felsefi açıdan ne anlam ifade ettiği gösterilecektir. Bu amaçla Yunan felsefesi gelenek olduğu üzere dört döneme ayrılacak ve her bir derste bu dönemlerden biri işlenecektir. Buna göre doğa felsefesi, Sofistler ve Sokrates, Eflatun-Aristoteles ve son olarak da Aristoteles sonrası Yunan felsefesi ele alınacaktır. Vaktin el vermesi durumunda Aristoteles sonrası Yunan felsefesinin tarihi seyri, özellikle de İslâm felsefesi açısından çok önemli olan Yeni Eflatunculuk merkeze alınarak işlenecektir. Böylece varlıkla akıl üzerinden ilişki kurmanın mahsulü olan felsefenin ortaya çıkışı ve gelişerek nasıl sistematik bilme faaliyetine dönüştüğü gösterilmeye çalışılacaktır.
Okuma Listesi
Eduard Zeller, Grek felsefesi Tarihi, İz yay.
Frederick Copleston, Felsefe Tarihi, 1. Cilt.
Karl Vorlender, İlkçağ Yunan Felsefesi Tarihi, Yeni Zamanlar Yayınları.
Adem Yığın
Lisans eğitimini Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde tamamladı. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde İslâm Hukuku Bilim Dalı’nda “Fukaha Metoduna Göre Yazılan Fıkıh Usulü Eserlerinin Temel Özellikleri” adlı teziyle 2004 yılında yüksek lisansını, “Klasik Fıkıh Usûlünde Bilgi Anlayışı” adlı teziyle 2013 yılında doktorasını tamamladı. Fıkıh usûlü merkezde olmak üzere fıkhın temel meseleleri ile ilgili birçok makale, madde ve çeviri çalışması bulunmaktadır.
Dinî İlimlere Giriş
Bu derste dinî ilimler ile neyin ifade edildiği üzerinde durulduktan sonra bu bağlamda İslâm medeniyetinin kendisini gerçekleştirme sürecinde merkezde yer alan ve öne çıkan ilimlerden bahsedilecektir. Bu ilimlerin kendi tarihleri sunulmaya çalışılacak, tarihi gelişimleri ile ilgili gündeme getirilen farklı yaklaşımlar tanıtılmaya çalışılacaktır. Söz konusu ilimlerin amaçları ortaya konulacak, kendilerini hasrettikleri temel konu ve meseleler ile bunları izah ederken ve çözüme kavuştururken geliştirdikleri ve yaygınlaştırdıkları metot ve kavramlar üzerinde ana hatlarıyla durulacaktır. Yeri geldikçe daha çok birbirinin mukabili olmayıp birbirini tamamlayan bir bütünün parçaları olarak bu ilimler arası ilişkilerin nasıl şekillendiğine işaret edilecek, bu ilişkiler ağının ne manaya geldiği izah edilmeye çalışılacaktır. Zikredilen noktalar dört temel gruplandırmaya gidilerek ortaya konulmaya gayret edilecektir:
1. Dinî ilimlerin ilim tasnifleri içerisindeki konumu ve dinî ilimlerin genel özellikleri
2. Temel dînî kaynaklarla ilgili ilimler: Tefsir ve hadis
3. Zihniyet ve düşünce sistemi inşa eden ilimler: Kelam, fıkıh usûlü
4. Bilginin amele/hale dönüşmesi ile ilgili ilimler: Fıkıh, ahlak, tasavvuf
Okuma Listesi
İslam Kültür Atlası / İsmail Raci Faruki, 1406/1986, Lui Lamia Faruki ; trc. Zerrin Kibaroğlu, Mustafa Okan Kibaroğlu . -- 2. bs. -- İstanbul : İnkılap Kitabevi, 1999. 542 s. : res., hrt. ; 29 cm. Orjinal kitap adı: The Culture atlas of Islam/ Yeni Şafak Gazetesi’nin hediyesidir.
İslam’a Giriş : Evrensel Mesajlar / genel koordinatör Mehmet Görmez ; editör Bünyamin Erul. -- Ankara : Diyanet İşleri Başkanlığı, 2008. 740 s. ; 25 cm. -- (Diyanet İşleri Başkanlığı yayınları ; 709. İlmi eserler serisi ; 121). s. 121-229
İslami İlimlere Giriş / Hasan Hanefi ; çev. Muharrem Tan. -- İstanbul : İnsan Yayınları, 1994. 265 s. ; 20 cm. -- (İnsan yayınları ; 90. İnceleme-araştırma dizisi ; 41) (İSAM: 297 han.i)
“Ahlak”, Mustafa Çağrıcı ve Mehmet Aydın, Diyanet İslam Ansiklopedisi, II, 1-14.
Engin Koca
Bilim Tarihine Giriş
Dört haftalık “Bilim Tarihi” dersi, her birinde bir çağın bilim tasavvurunun ana hatlarının çizileceği şekilde anlatılacaktır. İlkçağ bilim tasavvuru için öncelikle Parmenides-Heraklitos gerilimine, daha sonra da Empedokles, Demokritos ve Platon’un bu gerilimi çözmek için ortaya koydukları teorilere değinilecektir. Bu girişten sonra Aristoteles’in tabiat felsefesinin (fiziğinin) ana hatları ortaya konacaktır. Potensiyel-aktüel, madde-suret ve dört sebep gibi metafizik tartışmalara da fizik bağlamında girilecektir. İkinci ders Ortaçağ bilim tasavvuru için ilk olarak Farabi’nin bilimler sınıflandırmasında fiziğin konumu tartışılacak ve İbn Sina fiziğinin Aristoteles’ten ayrıldığı ve benzeştiği noktalara değinilecektir. Bu bağlamda “tümel” ve “faal akıl” kavramlarının İbn Sina, Gazali ve Razi çizgisindeki dönüşümü ele alınarak, buradan Francis Bacon’ın yöntemsel teklifiyle Batı Avrupa’daki bilim devrimine geçilecektir. Üçüncü ders Yeniçağ bilim tasavvuru için ilk olarak Descartes’ın matematiksel yöntemi ve mekanik doğası tartışılarak, Galileo-Kepler ve Newton çizgisi işlenecektir. İlk olarak Galileo’nun ivmelenme formülünü nasıl bulduğu gösterilecek, daha sonra Kepler’in üç temel yasasını tartışılacak ve bilim tarihindeki önemlerine değinilecektir. Son olarak ise Newton’un evrensel çekim yasasını ortaya koyuş biçimine ve bunun bilim tarihindeki yerine değinilecektir. Son ders olan Yakınçağ bilim tasavvuru ise İzafiyet Teorisi ve Kuantum Teorisi bağlamında gerçekleşen dönüşüm üzerinden tartışılacaktır. Bu bağlamda “zaman”, “mekan”, “hareket”, “madde”, “kütle”, “enerji” ve “atom” kavramlarında gerçekleşen dönüşümler tartışılacaktır.
Okuma Listesi
Arda Denkel, İlkçağ’da Doğa Felsefeleri
İhsan Fazlıoğlu, Faal Akıl Ölünce (makale, www.ihsanfazlioglu.net )
Hüseyin Gazi Topdemir-Yavuz Unat, Bilim Tarihi
Ernst Cassirer, Röletivite Üzerine Felsefi İnceleme
İbrahim Halil Üçer
Lisans eğitimini 2004 yılında Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde tamamladı. Aynı üniversitenin Sosyal Bilimler Enstitüsü İslâm Felsefesi Bilim Dalı’nda hazırladığı 'Ebu Hayyân et-Tevhîdî ve Felsefî Kişiliği' başlıklı teziyle 2007 senesinde yüksek lisansını tamamladı. 2010-2011 eğitim yılında McGill Üniversitesi Institute of Islamic Studies'te misafir araştırmacı olarak bulundu. 2014 senesinde İbn Sînâ Felsefesinde Suret Anlayışı başlıklı doktora tezini savunan İbrahim Halil Üçer, hâlihazırda İstanbul Medeniyet Üniversitesi Felsefe Bölümünde görev yapmaktadır.
Düşünce Tarihine Giriş
Bu derste Antik Yunan felsefesinden başlayarak çağdaş felsefeye gelinceye kadar felsefî düşüncenin tarihi ana hatlarıyla ele alınacaktır. Bu çerçevede dört ders dahilinde Antik Yunan Felsefesi, İslâm Düşüncesi, Yeniçağ Felsefesi ve Aydınlanma felsefesinin karakteristik özellikleri, felsefî düşüncedeki süreklilik ve dönüşümler etrafında tartışılacaktır.
Okuma Listesi
G. Deleuze, F. Guattari, Felsefe Nedir?, YKY yay.
Eduard Zeller, Antik Yunan Felsefesi, İz yay.
Cüneyt Kaya (ed.), İslam Felsefesi, Tarih ve Problemler, İsam yay.
I. Kant, “Aydınlanma Nedir?”, çev. Nejat Bozkurt, Felsefe Yazıları, içinde.
Ahmet Cevizci, 17. Yy. Felsefesi, Say yay.
A. Koyre, Bilim Tarihi Yazıları, Tübitak yay.
İslâm Felsefesi (Meşşâîlik)
Bu derste Aristotelesçi felsefenin İslâm dünyasındaki yansımaları filozoflar ve problemler merkezinde tartışılacaktır. Bu bağlamda Aristotelesçi felsefenin İslâm dünyasına aktarılıncaya kadar geçirdiği temel dönüşüm evreleri ele alınarak, İslâm filozoflarının Aristotelesçi felsefeyi yeni meydan okumalar etrafında hangi dönüşümlere uğrattıkları söz konusu edilecektir.
Okuma Listesi
İbrahim Halil Üçer, “Antik-Helenistik Birikimin İslâm Dünyasına İntikali: Aristotelesçi Felsefenin Üç Büyük Dönüşüm Evresi”, C. Kaya (ed.), İslam Felsefesi, Tarih ve Problemler, içinde, İsam yay.
R. Wisnovsky, İbn Sînâ Metafiziği, Klasik yay.
Macit Fahri, İslam Felsefesi Tarihi, Birleşik yay.
İhsan Fazlıoğlu
Prof. Dr., İMÜ, Edebiyat Fakültesi, Felsefe Bölümü. 1966 yılında Ankara’da doğdu. İstanbul Üniversitesi Felsefe Bölümü’nü bitirdi (1989). Ürdün Üniversitesi’nde (Amman) ve Arap Bilim Tarihi Enstitüsü’nde (Halep) bilim ve matematik tarihi üzerinde araştırmalar yaptı (1990-1992). Yüksek lisans çalışmasını İ.Ü. Bilim Tarihi Bölümü’nde (1993); doktorasını İ.Ü. Felsefe Bölümü’nde tamamladı (1998). Oklahoma Üniversitesi’nde (ABD) sahasıyla ilgili araştırmalar yaptı (2001-2002). 2005 yılında doçent oldu. McGill Üniversitesi, İslâm Araştırmaları Enstitüsü’nde misafir öğretim üyesi olarak bulundu, proje danışmanlığı yaptı ve kıdemli araştırmacı olarak çalıştı (2008-2011). Fazlıoğlu hâlen İstanbul Medeniyet Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Felsefe Bölümü’nde öğretim üyesidir (2011-…). Fazlıoğlu, felsefe-bilim tarihi ile matematik tarihi ve felsefesi üzerine yoğunlaşmakta, özellikle bu yapıların İslâm-Anadolu Selçuklu-Osmanlı-Türk medeniyet tarihi içerisindeki gelişmelerini yazma kaynaklara dayanarak incelemekte ve yayınlar yapmaktadır.
Düşünce-Bilime Giriş
Ne-ise-ne’nin i. var-olması, ii. bilinebilir olması ve iii. bilgisinin paylaşılabilir olması ne demektir? Ne-ise-ne’nin var-olma, bilinebilir olma ve paylaşılabilir olma koşulları arasındaki ilişkiler nasıl kurulabilir? Hem bir süreç hem de bir örüntü olarak ne-ise-ne’nin aynı zamanda kurallığını sağlayan ilkeler nelerdir? Bu ilkeler ile insan idrâkinin ne-ise-ne’yi bilme eylemi arasında karşılıklı belirleyici bir ilişki var mıdır? Ne-ise-ne’nin bilgisinde, bilen bir var-olan olarak insanın bilme imkânlarının, bilişsel(kognitif) yetilerinin, itibâri kavramlarının yeri nedir? Bilim, felsefe ve yöntem/mantık arasındaki farklar ve ilişkiler nasıl belirlenebilir? Mücerred/fıtrî akıl ile istidlâlî akıl ve aklın öteki tecellîleri nasıl tanımlanabilir? Maddî bilimler ile manevî bilimler arasında varlıkça ve bilgice farklılığı yaratan zemin nasıl çerçevelenebilir? Nazar, tahkîk, delâlet, tanım, önerme, çıkarım ve yargı gibi kavramlar bilginin inşasında ne tür bir imkana sahiptir? İnsan niçin bilgidir?
Okuma Listesi
Klasik ve modern mantık ile ilgili herhangi bir kitap.
Akaide Giriş
Kebed sorusu... Eman ile iman ne demektir? Minimal ve maksimal metafiziğin insanî var-oluş için vaz-geçilmezliği ne anlama gelir? Âmen-tu eyleminin varlık zemini olarak ferdiyet ve kendilik bilinci şart mıdır? Nere-den, nere-de ve nere-ye’nin bilgisinin çerçevelediği yer, yol ve yön sorunu nedir? Bir mana olarak insan ne anlama gelir? “Varlık, insana yüklemdir” cümlesini eman, iman, emanet, hilafet, hürriyet ve mesuliyet kavramları açısından nasıl yorumlayabiliriz? Hak, hakikat, akıl ve ilim, iman için ne anlam ifade eder? Makul olarak Ğaib’e iman için asgarî şartlar: akıl, nazar ve tahkîk midir? Mead olmadan hayat anlamlı kılınabilir mi? Tevhîd, adalet ve mehabbet birbirini niçin gerektirir? Tanrı aklın sınırı, din terbiyesi midir?
Okuma Listesi
Taftazânî, Nesefî Akaidi Şerhi, Talha Hakan Alp çevirisi...
Mehmet Özturan
Lisans eğitimini İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nde tamamladı. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde İslâm Felsefesi alanında “Fârâbî Epistemolojisinde Kesinlik Kavramı” başlıklı teziyle yüksek lisans derecesi aldı. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimler Anabilim Dalı'nda “Müteahhirîn Dönemi Mantığında Tasavvurât” başlıklı tezini savunarak doktor ünvanını aldı. İlgi alanları arasında İslâm düşüncesi, mantık, bilgi teorisi, dil bilimleri bulunan Özturan, hâlen İstanbul Medeniyet Üniversitesi Felsefe Bölümü’nde öğretim üyesidir.
Klasik Mantık
Düşüncenin yöntemini olduğu kadar, klasik metinler söz konusu olduğunda düşüncenin dilini de belirleyen mantık ilmi, bize bir yandan düşünceyi hatadan korumanın yollarını öğretirken öte yandan klasik ilim-irfan geleneğimizle irtibata geçmenin yolunu da teşkil etmektedir. Bu okuma grubunda insan zihnini hataya düşmekten koruyan kaidelerin anlaşılması amaçlanmaktadır. İslâm ilim tarihinin önemli bir parçası olan mantık, bilgi ile olan ilişkisi bağlamında ve başka bir bilgiye ulaşabilme adına kendisine ihtiyaç duyulan bir araç-ilim olarak açıklanacaktır. Okuma grubunda işlenecek konular şunlardır: Mantık ve mantıksal bilginin tanımı, mantığın gayesi; delâlet bahsi; beş tümel; tanım teorisi; yargı ve yargı çeşitleri; çelişki ve döndürme; kıyas; beş sanat.
Okuma Listesi
Okuma grubunda Îsâgôcî metni takip edilecek, ders takrir edildikten sonra ilgili metin okunarak tercümesi yapılacaktır. Yardımcı kitap olarak Ahmed Cevdet Paşa’nın Mi‘yâr-ı Sedat kitabı tavsiye edilir.
Muhammed Ali Koca
Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesinden mezun oldu (2011). Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Kelam Anabilim Dalı’nda “Müteahhirûn Dönemi Eş'ariyye Kelamında Ma'dûmun Şeyiyyeti ve Mâhiyetlerin Mec'ûliyeti” adlı teziyle yüksek lisansını tamamladı (2013). Yine Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Kelam Anabilim Dalı’nda doktora eğitimine devam etmektedir. Hâlihazırda Yalova Üniversitesi İslâmi İlimler Fakültesi’nde Kelam Anabilim Dalı’nda araştırma görevlisi olarak görev yapmakta olup mantık, kelam ve İslâm Felsefesi alanında çalışmalarını yürütmektedir.
İslâm Felsefesi (Kelam)
Bu derslerde öncelikle kelam ilminin ortaya çıkışı ve bunu doğuran gerekçeler ele alınacak. Akabinde kelam ilminin mütekaddimun ve müteahhirun dönemi şeklinde taksime tabi tutulmasının nedenleri ve söz konusu iki dönem arasında varlığa ve bilgiye yönelik yaklaşımlar arasında önemli bir fark bulunup bulunmadığı incelenecektir. Bunu yaparken de devamlı suretle iki dönem arasında kelam ilmini ortaya çıkaran gerekçelerden ya da kelamî ilkelerden ödün verilip verilmediği sorgulanacaktır. Son olarak sürenin yeterli olması durumunda müteahhirun kelamcılarının İslâm felsefesine yönelik eleştiri ve katkıları bilgi felsefesi açısından tartışmaya açılacaktır. Yapılacak derslerle katılımcıların ilk olarak klasik kelam düşüncesinin doğuş ve gelişiminin panoraması hakkında bilgi edinmeleri ikinci olarak ise klasik bir kelamcının temel ilkeleri ve formasyonu hakkında bir bakış açısı kazanmaları amaçlanmaktadır.
Okuma Listesi
Ulvi Murat Kılavuz, Ahmet Saim Kılavuz, Kelama Giriş, (İSAM)
Eşref Altaş, Fahreddin er-Razi’nin İbn Sina yorumu ve eleştirisi (İz Yayıncılık)
Ömer Türker, İbn Sina Felsefesinde metafizik bilginin imkanı sorunu (İSAM Yayınları)
(ed.) Ömer Türker, Osman Demir, İslam düşüncesinin dönüşüm çağında Fahreddin er-Razi, (İSAM Yayınları)
Ömer Mahir Alper, Varlık ve insan : Kemalpaşazade bağlamında bir tasavvurun yeniden inşası, (Klasik)
Özkan Gözel
Marmara Üniversitesi İİBF Kamu Yönetimi (Fr) Bölümü’nden mezun oldu (1997). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde Sosyoloji alanında yüksek lisans yaptı (1999). ODTÜ’de başladığı Felsefe doktorasını Galatasaray Üniversitesi’nde tamamladı (2009). Hızır ile Musa (2011, İnsan) Varlıktan Başka (2011, İthaki) ve Levinas (2012, Say) isimli kitapları bulunan yazar, hâlen İstanbul Medeniyet Üniversitesi’nde Felsefe Bölümü öğretim üyesidir.
Batı Felsefesi Tarihi
Bu derslerde Descartes’la başlayan Modern çağ felsefesi ana durakları ve başlıca dönüm noktaları itibariyle ele alınacak, yeri geldiğinde Modern çağ filozoflarının Çağdaş Felsefeye etkileri üzerinde durulacaktır. Dersler, Descartes ile başlayacak Spinoza, Leibniz ve Kant ile devam edecek ve zamanın yeterli olması durumunda Hegel ile sonlandırılacaktır. Derslerde Modern çağ Felsefesinin genel olarak Batı Düşüncesi içinde tuttuğu yere değinilecek, dolayısıyla da genel olarak Batı Düşüncesine bir giriş yapılacaktır. Keza, Descartes, Spinoza, Leibniz, Kant gibi Modern çağ filozoflarının felsefelerini karakterize eden belli başlı fikirler analiz edilecek ve bu filozoflar arasındaki ilişkilere yeri geldikçe değinilecektir. Bu derslerde hassasiyet göstereceğimiz bir diğer husus da, filozofların fikirlerinin analizi vesilesiyle öğrencilere temel felsefi mefhumları kazandırmaya ve onları felsefi düşünüş yolunda daha ileri bir noktaya taşımaya çalışmak olacaktır. Kısacası, amacımız, öğrencilere fikirlerin salt aktarımı olmayıp, bu vesileyle onlara her şeyden önce felsefi bir hassa kazandırmaya çalışmak olacaktır.
Okuma Listesi
T. Bumin, Tartışılan Modernlik: Descartes ve Spinoza, YKY.
W. G. Leibniz/A. Timuçin, Leibniz'in Felsefesi. Metafizik Üzerine Konuşma, Bulut yayınları.
E. Cassirer, Kant’ın Yaşamı ve Öğretisi, İnkılap yayınları.
H. Heimsoeth, Kant’ın Felsefesi, DoğuBatı yayınları.
G. Ateşoğlu, Alman İdealizmi II: Hegel, DoğuBatı yayınları.
Sümeyye Ceylan
Lisans ve yüksek lisans eğitimini Viyana Üniversitesi Matematik Bölümünde “Hızlı Fourier dönüşümleri” üzerine tamamladı. Viyana Üniversitesi Din Pedagojisi bölümünde Ortaçag İslâm Matematiği ve Hristiyan Avrupa Üzerindeki Etkileri konulu ikinci bir yüksek lisans çalışması oldu. Aynı zamanda Viyana Urania Gözlem Evinde Astronomi eğitimi aldı. 2013 yılında Usturlab Çocuk Atölyelerini kurdu. Matematik, Mantık, Astronomi, Fen Bilimleri alanlarında çocuk atölyeleri tasarlamakta ve eğitimler vermekte; aynı zamanda İstanbul Medeniyet Üniversitesi’nde Modern Mantık alanında doktorasına devam etmektedir.
Modern Mantık
18. yüzyılın ilk yarısıyla başlayan süreçte, 19. yüzyılda felsefenin en hararetli tartışmalarının sonucu olarak ortaya çıkan modern mantığın Frege, Russell, Hilbert, Brouwer, Gödel ve Carnap gibi kurucularını harekete geçiren temel soruları, modern (matematiksel) mantığın nesne algısı ve kavramları tarihi arka planları ile işlenecektir. Derslerde, modern mantığın ana mefhumları tanıtılırken, beraberinde getirdiği kuramsal dedüktif akıl yürütme tekniklerine de bir giriş yapılacaktır.
Okuma Listesi
Gottlob Frege, Aritmetiğin Temelleri, Yapı Kredi Yayınları
Doç. Dr. Ahmet Ayhan Çitil, Matematik ve Felsefe, Felsefelogos-Matematik felsefesi sayısı
Doç. Dr. Ahmet Ayhan Çitil, Matematik ve Metafizik, Alfa Yayınları
Graham Priest, Logic- A very short introduction, Oxford Univ. Press
Prof. Teo Grünberg; Anlama, Belirsizlik ve Çok Anlamlılık, Gündoğan Yayınları